بی اشتهایی نوزاد ریشه در چه مشکلاتی دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، بی اشتهایی نوزاد یا به طور کلی بی اشتهایی، به معنی مصرف غذای کمتر از احتیاج بدن و یا از دست دادن اشتها به طور کامل است. بی اشتهایی نوزادی هنگامی رخ می دهد که کودک حداقل یک ماه از خوردن غذای مناسب و به اندازه مورد احتیاجش خودداری کند و در مراکز بهداشت نیز نمودار رشد، ن را نشان نرخ نزولی را نشان دهد.

بی اشتهایی نوزاد ریشه در چه مشکلاتی دارد؟

در این مطلب می خوانید:

بی اشتهایی نوزاد در چه مواقعی رخ می دهد؟

علائم بی اشتهایی نوزاد چیست؟

دلایل بی اشتهایی نوزاد چیست؟

آیا بی اشتهایی نوزاد می تواند ژنتیکی باشد؟

بی اشتهایی نوزادان را چگونه درمان کنیم؟

چه دارویی برای درمان بی اشتهایی نوزاد وجود دارد؟

روش های جلوگیری از بی اشتهایی نوزاد چیست؟

بی اشتهایی نوزاد در چه مواقعی رخ می دهد؟

بی اشتهایی نوزاد ممکن است در هر زمانی در طول سه سال اول زندگی کودک رخ دهد. با این حال، برخی از مطالعات تحقیقاتی اظهار می دارند که این عارضه، بیشتر در سنین 9 تا 18 ماهگی بروز می نماید. علت اصلی این موضوع، می تواند تغییر نحوه غذا خوردن نوزاد از شیرخواری به غذاخوردن با قاشق و استفاده از غذاهای یاریی باشد. (البته این اتفاق برای همه نوزادان نمی افتد.)

در برخی شرایط نیز، با تغییر طعم و بوی غذا، کودک از خوردن آن امتناع می نماید؛ ممکن است کودک شما فقط یک غذای خاص که دارای یک نوع طعم و درجه حرارت و قوام و بو باشد را بخورد و با هر تغییری در این موارد، دیگر غذا را نخورد. در این حالت اگر کودک را مجبور به خوردن غذای جدید بکنیم، منجر به استفراغ کردن نوزاد می گردد. این نوزادان تنها نسبت به یک سری از مواد غذایی خاص بی اشتهایی نشان می دهند. در این حالت استفاده از غذای مورد علاقه نوزاد، از کاهش وزن و عقب ماندن رشد از جدول وزن گیری نوزاد، جلوگیری می نماید اما باید درمان گردد، زیرا عدم تنوع غذایی او را دچار کمبود مواد غذایی می نماید.

علائم بی اشتهایی نوزاد چیست؟

در زیر شایع ترین علائم بی اشتهایی نوزاد را برایتان آورده ایم:

  • نوزاد به طور مداوم حداقل برای یک ماه، از خوردن غذا امتناع ورزد.
  • مانند گذشته علائم گرسنگی را نداشته باشد.
  • مواد غذایی را که برای خوردن به او می دهیم پرتاب می نماید.
  • نوزاد وزن کم می نماید.
  • زمانی که می خواهیم او را برای غذا خوردن بنشانیم، به هر طریقی از خوردن امتناع می نماید.

دلایل بی اشتهایی نوزاد چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که علت بی اشتهایی نوزاد، اغلب مربوط به نیازهای عاطفی کودک و درگیری والدین است. برخی از نکات برجسته در خصوص دلایل احتمالی ایجاد بی اشتهایی در نوزادان از این قرار است:

با عظیم شدن نوزاد، از نظر روانپزشکی او آغاز به توسعه استقلال خود می نماید، که شرط خودمدیریتی است. در این مرحله، نوزادان می خواهند در انتخاب غذای مورد نظرشان تصمیم بگیرند؛ در این مرحله نوزادان به منظور جلب توجه مادران به نیازهایشان، بصورت آگاهانه از خوردن غذا خودداری می نمایند.

عواملی مانند افسردگی مادر بعد از زایمان یا به طور کلی اختلالات غذا خوردن مادر نیز می توانند باعث بی اشتهایی در نوزادان شوند. مادران افسرده در هنگام تغذیه کودک، تعامل مثبت کمتری از خود نشان می دهند. همه این ها می توانند به شرایط عاطفی کودک آسیب برسانند و باعث شوند کودک از خوردن غذا امتناع کند.

بچه هایی که در خانواده های ناکارآمد رشد می نمایند و بچه هایی که والدین آن ها روابط متشنج دارند، بیشتر دچار بی اشتهایی می شوند.

یک سیستم مراقبتی غیر مطلوب مثل ماندن طولانی مدت نوزاد در مهد کودک و دور از مادر، همچنین ممکن است منجر به بی اشتهایی نوزاد گردد.

در بین دلایل گفته شده کمبود عاطفه و وجود اختلافات پدر و مادر بیشترین تاثیر را در به وجود آوردن بی اشتهایی دارد و در صورت ایجاد این موضوع، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا بی اشتهایی نوزاد می تواند ژنتیکی باشد؟

مطالعات نشان می دهند که بی اشتهایی یا کم اشتهایی نوزاد می تواند در خانواده نیز اتفاق افتاده باشد. محققان دو ژن شناسایی نموده اند که مسئول بی اشتهایی هستند. مادران مبتلا به بی اشتهایی احتمالاً نوزادانی دارند که آن ها نیز دچار بی اشتهایی نوزاد هستند. با این حال، به این شکل نیست که اگر مادری دچار بی اشتهایی است فرزندش نیز باید صد در صد دچار این عارضه باشد. اما بهتر است در صورت وجود بی اشتهایی در مادر حتما در خصوص تغذیه نوزاد با پزشک مشورت گردد.

بی اشتهایی نوزادان را چگونه درمان کنیم؟

درمان به موقع بی اشتهایی نوزاد برای جلوگیری از کمبودهای شدید تغذیه ای در نوزادان لازم است. سه راه عمده درمانی وجود دارد که می تواند به کودک یاری کند تا از این شرایط خارج گردد و دوباره به تغذیه عادی برگردد.

  • تشویق کودک به شناسایی حس گرسنگی و سیری
  • ترغیب کودک به مصرف انواع مختلف غذا و تهیه غذاهای کامل و دوست داشتنی از نظر نوزادان
  • استفاده از مواد غذایی پر انرژی با توصیه پزشک

مراقبت های تغذیه ای نوزادان مبتلا به بی اشتهایی، با طراحی یک برنامه غذایی مخصوص همراه است که باید موارد زیر را تامین کند:

  • تأمین میزان انرژی لازم برای فعالیت بدنی سالم و تشکیل بافت جدید در بدن نوزاد و افزایش وزن مناسب
  • تهیه یک رژیم غذایی مناسب برای سن و نیازهای رشدی نوزاد
  • تشویق کودک به خوردن غذا
  • به تدریج باعث گردد نوزاد کمتر به غذاهای مایع و مکمل های غذایی وابسته باشد.
  • عوارض ایجاد برخی مواد غذایی مانند مسائل گوارشی، مثل ریفلاکس معده، اسهال یا یبوست باید کنترل گردد.

در صورتی که پزشک مسائل والدین را به عنوان علت بی اشتهایی کودک تشخیص دهد، اقدامات زیر از طرف پزشک به شما توصیه می گردد:

  • اگر ارتباط مداوم بین مادر و نوزاد دلیل اصلی کم اشتهایی نوزاد باشد، ممکن است مداخله پدر توصیه گردد. پدر کودک می تواند به عنوان یک عامل جبران نماینده یا تعادل بین مادر و نوزاد کار کند. تداخل پدر در تغذیه کودک تاثیر گذاشته و او را تشویق به خوردن می نماید.
  • با مادر در خصوص مسئله کودک مصاحبه می گردد و از او خواسته می گردد مسائل مرحله از شیر دریافت نوزاد را تحمل کند.
  • اگر مادر بیش از حد مضطرب باشد یا والدین دچار مسائل عاطفی باشند، پزشک والدین را به مشاوره روانپزشکی توصیه می نماید.

چه دارویی برای درمان بی اشتهایی نوزاد وجود دارد؟

سن نوزاد سن بسیار حساسی است و معمولا نوزادان اغلب داروهای شیمیایی و گیاهی را نمی توانند قبل از یک سالگی و در برخی موارد دو سالگی مصرف نمایند. داروی خاصی برای این بیماری وجود ندارد، زیرا ریشه اصلی این بیماری روانی و عاطفی است که شما با انجام رفتار صحیح و عمل به توصیه پزشک می توانید آن را کنترل و درمان کنید.

اما در برخی مواقع حاد ممکن است داروهای ضدافسردگی تجویز گردد و یا در صورت شدید بودن اوضاع، ممکن است پزشک چند روزی فرزندتان را در بیمارستان بستری کند تا با مکمل های دارویی کمبود غذایی نوزادتان را جبران کند.

روش های جلوگیری از بی اشتهایی نوزاد چیست؟

  • به کودک اجازه دهید کاملا گرسنه گردد و قبل از علائم گرسنگی به او غذا ندهید.
  • میزان غذا در یک وعده را کم و تعداد وعده ها را افزایش دهید و در بین وعده ها، تنها آب به نوزاد بدهید.
  • در هنگام غذا خوردن، خودتان نوزاد را کنارتان بنشانید تا ببیند که پدر و مادر نیز غذا می خورند؛ در این حالت نوزاد بهتر غذا می خورد.
  • مدت زمان خوراندن غذا به نوزاد در یک وعده، نباید بیشتر از 30 دقیقه باشد؛ حتی اگر نوزاد در این زمان، میزان در نظر گرفته شده از غذا را نخورد.
  • در صورت خوردن غذا کودک را تشویق کنید، اما این کار را با خوراندن غذای بیشتر انجام ندهید. همچنین اگر امتناع کرد او را تهدید به غذای کمتر نکنید.
  • در هنگام غذا دادن، همه وسایلی که باعث حواسپرتی کودک می گردد، مانند تلویزیون، موبایل، کتاب، اسباب بازی و … را کنار بگذارید. با این کار به کودک یاری می کنید یاد بگیرد علائم گرسنگی و سیری را بهتر نشان دهد.
  • با گفتن این موضوع که اگر نوزاد غذایش را تمام کند به او جایزه می دهید او را شرطی نکنید. چون عادت می نماید برای هر وعده غذایی از شما رشوه بگیرد و در غیر این صورت غذا نمی خورد.
  • اجازه ندهید نوزاد با غذا بازی کند و او را از این کار منصرف کنید.

سخن آخر

نحوه رفتار ما با نوزاد دلبندمان به آرامش او و میل به بازی و تغذیه کافی یاری می نماید. به همین دلیل روابط عاطفی پدر و مادر در برابر نوزادان بسیار مهم است. همچنین در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می نمایند، هرگونه اختلال عاطفی در مادر می تواند روی تغذیه نوزاد تاثیر بگذارد و باید در این دوران بسیار مراقب باشیم. ب

یشترین یاری در درمان بی اشتهایی نوزاد از طرف پدر و مادر و برخورد آن ها با یکدیگر است. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید، آیا تا به حال نوزادتان دچار بی اشتهایی شده است و چگونه آن را درمان کردید؟ منتظر خواندن تجربیات، نظرات و سوالات شما عزیزان هستیم.

همچنین پیشنهاد می کنیم برای تغذیه بهتر و پیشگیری از بی اشتهایی نوزادتان، مطالب بهترین غذای یاریی نوزاد 4 ماهه،غذای یاریی نوزاد 5 ماهه، لیست غذاهای یاریی نوزاد 6 ماهه و لیست غذاهای یاریی نوزاد 7 ماهه را نیز حتما در انگیزه بخوانید.

bestarticles.ir: بهترین مقاله، گلچینی از بهترین های دنیای فناوری و گردشگری

boostanchat.ir: بوستان گفتگو | انجمن بحث و بررسی فناوری های روز دنیا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109869

به "بی اشتهایی نوزاد ریشه در چه مشکلاتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی اشتهایی نوزاد ریشه در چه مشکلاتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید