بازترین و باثبات ترین اقتصادهای دنیا کدامند؟

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری ایسنا نوشت: این موسسه 104 متغیر را برای تهیه فهرست خود مقایسه نموده و این متغیرها را به 9 زیرشاخص کیفیت مالی، فضای کسب وکار، حکومتداری، آموزش، بهداشت و درمان، ایمنی و امنیت، آزادی شخصی، سرمایه اجتماعی و محیط زیست طبیعی تقسیم نموده است. یکی از بزرگترین مولفه های این رتبه بندی، توان اقتصاد یک کشور بوده است.

بازترین و باثبات ترین اقتصادهای دنیا کدامند؟

اما اقتصادها تنها بر مبنای اندازه و توان شان رتبه بندی نشده اند و موسسه لگاتوم عواملی مانند باز بودن، کارآمدی بخش مالی و فرصت های مالی که برای مردم در یک کشور فراهم می گردد را مورد لحاظ قرار داده است.

این شاخص به آنالیز 149 کشور دنیا پرداخته که بیشترین آمار قابل دسترس را داشته اند. پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در گزارشی به معرفی 19 کشوری پرداخته که در زیرشاخه مالی شاخص رفاه، بالاترین امتیاز را داشتند و به عنوان بازترین، باثبات ترین و کارآمدترین اقتصادها شناخته شدند. این کشورها عبارتند از:

1- نیوزیلند

برترین اقتصاد دنیا از نظر موسسه لگاتوم، اتکای بیش از حدی به پیروزیت صنعت شیر و به خصوص شرکت فونترا دارد که عامل حدود 30 درصد از صادرات لبنیات دنیا است. زمانی که فونترا پیروز می گردد، طبعا نیوزیلند پیروز خواهد بود.

2- هلند

این کشور با فراوری ناخالص داخلی اسمی بیش از 750 میلیارد دلار در سال 2015 و با وجود اینکه تنها 17 میلیون شهروند دارد، در سطح دنیای عملکردی فراتر از توانش داشته است. مفهوم بازار سهام که ما امروز می شناسیم، نخستین بار در اوایل قرن هفدهم در هلند ایجاد شد.

3- سوئد

سوئد مانند همسایگان اسکاندیناویایی خود وضعیت رفاه دنیای بخشنده ای دارد که به معنای بالاتر بودن مالیات های درآمد در سراسر این کشور است. سوئد یکی از نخستین کشورهایی است که نرخهای بهره منفی را با هدف بالا بردن تورم راکد تجربه کرد.

4- سوئیس

افرادی که در سوئیس زندگی می نمایند ثروتمندترین مردم در میان کسانی هستند که در اقتصادهای بزرگ دنیا زندگی می نمایند. اقتصاد این کشور اتکای زیادی به صنعت خدمات مالی قدرتمندش دارد.

5- آلمان

این قدرت مالی که عامل پیروزیت محدود اروپا در سالهای اخیر بوده است، از نظر اسمی تنها پس از آمریکا، چین و ژاپن نهاده شده است. آلمان همچنین بزرگترین صادرنماینده دنیا است که سالانه کالاهایی به ارزش بیش از یک تریلیون دلار را به بازارهای خارجی صادر می نماید.

6- دانمارک

دانمارک با فراوری ناخالص داخلی اسمی به ارزش بیش از 300 میلیارد دلار، یکی از 40 اقتصاد بزرگ دنیا است. به گفته یک مقام بانک دنیای، دانمارک پایین ترین سطح نابرابری درآمد در دنیا را دارد.

7- نروژ

اقتصاد نروژ وابستگی زیادی به صنعت نفت دریای شمال دارد و در نتیجه از سال 2014 که قیمتهای نفت ریزش پیدا کرد، با مسائلی روبرو شده است. با این همه همچنان قوی مانده و صندوق ثروت ملی عظیم دولت نروژ همچنان مورد رشک دنیا است.

8- سنگاپور

این کشور-شهر آسیایی تنها یک مرکز مالی بزرگ نیست، بلکه یکی از دو بندر پر ازدحام دنیا است. بیش از 32 میلیون کانتینر باری هر سال در بندر سنگاپور تخلیه یا بارگیری می شوند.

9- لوکزامبورگ

این کشور که به عنوان محل بانکداران و افراد فراری از پرداخت مالیات بالا معروف است، عملکرد بالاتری از اندازه خود دارد. این کشور که کمتر از 600 هزار نفر جمعیت دارد، در میان سه کشوری است که بالاترین سرانه های فراوری ناخالص داخلی را در دنیا دارند.

10- انگلیس

اگر چه انتظار می رود خروج انگلیس از عضویت اتحادیه اروپا که به بریگزیت شهرت یافته است، به اقتصاد این کشور لطمه بزند، اما انگلیس همچنان یکی از پیروز ترین اقتصادهای دنیا است و انتظار می رود در سال 2016 سریع ترین نرخ رشد را در میان اقتصادهای بزرگ دنیای داشته باشد.

11- اتریش

یک کشور اروپایی دیگری که رتبه بالایی در فهرست لگاتوم نهاده شده است، با وجود اینکه کمتر از 9 میلیون نفر جمعیت دارد، بیست و نهمین اقتصاد بزرگ دنیا است.

12- فنلاند

یکی از بزرگترین منابع فراوری ناخالص داخلی فنلاند، صنعت کاغذ است که به دلیل شمار زیاد درختان این کشور است. این کشور برای سیاستهای مالی غیرمعمول معروف است و در سالهای اخیر یک آزمایش حقوق پایه بزرگ را شروع نموده است.

13- کانادا

همسایه شمالی آمریکا برای پیروزیت، وابستگی زیادی به نفت دارد و رشد فراوری ناخالص داخلی این کشور پس از آتش سوزی جنگلی غیرقابل کنترلی که فراوری نفت در ایالت آلبرتا را متوقف کرد، دچار وقفه شد. با این همه این کشور محل جذابی برای کسب و کار مانده است و گویا پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، بسیاری از شهروندان آمریکایی قصد دارند به این کشور مهاجرت نمایند.

14- آمریکا

طبق گزارش موسسه لگاتوم، بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد دنیا، بهترین نیست. اگرچه آمریکا در سطح دنیای، رتبه بالایی دارد اما نابرابری عظیم درآمد همچنان مشکل بزرگی در این کشور مانده است.

15- استرالیا

اقتصاد استرالیا یکی از بزرگترین اقتصادهای نیمکره جنوبی است و برای پیروزیت، وابستگی زیادی به صادرات کالاها دارد. سنگ آهن یک منبع درآمد مهم برای این کشور است. استرالیا بیش از 25 سال را بدون رکود سپری نموده است و حتی پیروز شده از بدترین بحران مالی هم اجتناب کند.

16- بلژیک

این کشور که مرکز اتحادیه اروپاست، در زیرشاخه مالی موسسه لگاتوم، امتیاز بالایی دارد. این کشور پس از اینکه منطقه کوچک والونیا با پیمان تجاری دو جانبه میان اتحادیه اروپا و کانادا مخالفت کرد، در صدر اخبار نهاده شد.

17- فرانسه

دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو از زمان بحران بدهی که در سال 2009 شروع شد، با رشد ضعیف دست و پنجه نرم نموده است. مسائل فرانسه با بازار کار ناکارآمدی که در برابر اصلاحات به شدت مقاومت می نماید، تشدید شده است. با اینهمه فرانسه یکی از قدرتهای مالی دنیا مانده است.

18- ایسلند

طبق گزارش موسسه لگاتوم، اقتصاد ایسلند یکی از بهترین اقتصادهای دنیا است با اینهمه مسائل خاص خود را دارد. سیستم بانکی ایسلند در دوران بحران مالی در آستانه فروپاشی نهاده شد و به مدت سه سال در فاصله سال 2008 تا 2010 باعث یک رکود شدید شد.

19- ژاپن

ژاپن ممکن است از نظر فراوری ناخالص داخلی، سومین اقتصاد بزرگ دنیا باشد اما سالهاست با رکود رشد و تورم دست و پنجه نرم می نماید که این کشور را در فهرست موسسه لگاتوم در رتبه نسبتا پایینی قرار داده است.

hmvd.ir: مجله همراهان | مجله خبری و ورزشی همراهان

nicepatogh.ir: مجله نایس پاتوق | مجله دورهمی گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52855

به "بازترین و باثبات ترین اقتصادهای دنیا کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازترین و باثبات ترین اقتصادهای دنیا کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید